The plastic artist of indigenous origin, Joel Merino López , commented that he would travel to several countries in Europe and South America to participate in art festivals and showcase some of his work.

In order to pay for his travels, he sells arts and crafts made by his family members.

“I am very happy because I will soon be traveling to several cities in Europe and South America to participate in art festivals and galleries,” stated the artist from the Mexican state of Oaxaca .

Merino López stated that he will travel to Europe on July 14 to visit cities such as Brussels, Berlin, Bern, Paris, Brescia, Rovereto, and Barcelona .

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

NI CHANĀ A CÔ NÁ A (Mujeres que alumbran) ARTECOMUN Zamora, Michoacán Acrílico sobre muro 2019 Gestión: @minaromeroneri . . «Han dicho que somos “pueblos sin historia”, que somos “pueblos sin memoria”. Han dicho que somos “mujeres pasivas”, que somos “mujeres sometidas”. ¿Quiénes han dicho esto? Aquellos y aquellas que han querido ocultar nuestra historia, que han querido aniquilar nuestra memoria y que han querido cortar nuestras raíces. Un árbol sin raíces no vive, un árbol no se sostiene solo con sus ramas. Nosotras tenemos raíces profundas, sí, las tenemos, pero nos quieren hacer creer que no las tenemos, porque saben que nuestras raíces nos hacen sólidas, y nos mantienen de pie. Aunque corten nuestras ramas, volveremos a florecer, volveremos a dar frutos, como lo hemos hecho hasta ahora, cuando nos encontramos al inicio de la Quinta Era del Oxlajuj Baktun [2], que en los cálculos occidentales sumarían alrededor de 20,800 años de existencia. Por eso, ahora quiero invocar, recordar y honrar la memoria de nuestras ancestras, nuestras raíces. 1. Quiero invocar a nuestra gran abuela, la sabia Ixmukane, quien en común acuerdo con Xpiyacoc, moliendo maíz blanco y amarrillo dio vida a las cuatro primeras mujeres y a los cuatro primeros hombres que habitaron las cuatro esquinas del universo maya. 2. Quiero invocar a Kaqapaloja’, Agua que cae de lo Alto o Agua Roja de Mar; Chomija’, Agua Copiosa o Agua Hermosa; Tz’ununija’, Colibrí de Agua;Kak’ixaja’, Guacamaya de Agua, nuestras primeras ancestras formadas por Ixmukane. Estas ancestras que simbolizan el corazón de los ríos, de los mares, de los lagos, de las lluvias, de las cascadas, de los arroyos, han corrido y danzado con el curso de la vida, sobreviviendo a la violencia, a la avaricia y a la miseria de quienes quieren apresarlas, estancarlas y envenenarlas.» Aura Cumes #triquis #triqui #joelmerino #joelmerinoart #arte #artemexicano #mexicanart #streetart #street #art #zamora #streetartzamora #michoacan #streetartmichoacan #zamoramichoacan #resistencia #muralart #wallart #cultura #mexico #oaxaca #arteoaxaqueño

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“This is why I started selling some huipiles made by my family to pay some of the travel expenses and be able to participate in these events,” he mentioned in an interview with Notimex .

In this sense, Joel Merino expressed that the huipiles were up for sale at the Crafts and Indigenous Development Center of Querétaro (CEDAI) , where he currently lives in.

With his trip to Europe, he intends to represent his people and indigenous culture once again, by showing his paintings and crafts to an international audience.

Meanwhile, Joel Merino López will travel to Uruguay in late September and then to Argentina.

“In Uruguay , I will be participating in a collective exhibition curated by master Juan Cano ,” he stated.

When asked whether he had attained any kind of government financing for his travels, he replied: “Mexico’s government polities are not made to promote culture or language.”

Due to a lack of government funding, he now must sell arts and crafts to save up enough money to go to Europe. “I’m used to it, it’s not the first time I cross the pond,” he commented.

dm

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